Sarah Jane Earle
In the Spotlight bij GoodDay Hospitality

Sarah Jane Earle
In the Spotlight bij GoodDay Hospitality

Jill van Kester

Aan het woord: Sarah Jane Earle, Hoofd Museum, Beeld en Geluid Den Haag

Hi Sara Jane, hoe gaat het met je?

“Hi, met mij gaat het goed, dank je. Gelukkig heb ik zelf niet van dichtbij te maken gehad met Corona, dus op persoonlijk vlak is alles uitstekend. Ik ben ook moeder geworden begin 2020 dus ik geniet met volle teugen van het veel thuis zijn met de kleine.”

Hoe gaat het met werken? Thuis geregeld? Is leidinggeven online lastig? En hoe houd je binding met jouw collega’s?

“Het thuiswerken heeft wel zo z’n uitdagingen. Onder andere door de kleine die sinds kerst kan staan, dus we hebben onze handen vol aan haar. Maar in de basis gaat dat goed. We werken sowieso met het hele bedrijf al in de online omgeving van Google (GSuite), dus dat is nu een groot voordeel. Iedereen heeft een laptop, alle belangrijke documenten staan online en we kunnen heel makkelijk video-bellen. Daarnaast is ons museum wel gewoon open, omdat wij door mogen gaan met het faciliteren van webinars.”

“Daar hebben we het zelfs heel druk mee! Dus er is voor veel collega’s gelukkig genoeg afwisseling tussen thuiswerken en naar het museum mogen. Maar leidinggeven is wel lastig merk ik. (Video)bellen geeft echt een hele andere dynamiek dan persoonlijk contact dus ik merk dat je op de een of andere manier snel geneigd bent om meer werk gerelateerde gesprekken te hebben, dan even een klein kletspraatje zoals voorheen bij de koffiemachine. Dus ik probeer collega’s af en toe even te bellen, soms even in het museum te zien of anders toch online. We hebben in verschillende teamverbanden dagelijkse / wekelijkse sessies, dus we houden gelukkig wel veel contact. En een collega heeft heel slim 2x per week een online koffiekwartiertje ingepland; geheel vrijblijvend dus je sluit aan wanneer het uitkomt. Dus op die manier praat je makkelijker over andere dingen en zie je afwisselend steeds best veel collega’s. Erg leuk! ”

Hoe zorg jij nog steeds voor die verbinding tussen jou en jouw klanten/ relaties in deze tijd? Wat is daarin veranderd en hoe voel je je hierbij?

“Dat is erg verschillend bij ons. Heel veel gesprekken zijn ook allemaal online of soms heb je alleen contact per mail. En zaken gerelateerd aan bijvoorbeeld tentoonstellingen schuif je dan ook vaak op naar een moment dat we weer open kunnen. Maar gelukkig hebben we zakelijk wel veel contact en mogen we ook bezoekers ontvangen om de locatie te bekijken voor webinars. Ik vind dit zelf wel lastig omdat er veel onzekerheden bij komen kijken. Online gesprekken zijn we allemaal wel gewend inmiddels, maar wegens de continue aangepaste of verlengde maatregelen kunnen we in sommige gevallen (nog) geen afspraken maken of samenwerkingen vorm geven. Dat is jammer, want dat stokt soms een beetje de creativiteit.”

Hoe zorg jij ervoor dat je positief blijft in deze tijd?

“Door twee dingen; door te zorgen dat je genoeg blijft bewegen en ook de deur uit gaat. Al is het maar een ommetje door de wijk. Die frisse lucht helpt echt!
Maar ook door letterlijk te benoemen en bespreken met collega’s hoe je je voelt en waar je tegen aan loopt. Samen kun je een hoop delen, maar ook weer positiever bekijken. “

Welke inzichten doe je nu op en welke wil je absoluut blijven vasthouden na deze periode?

“Sowieso het belang van persoonlijk contact. Thuiswerken kan heel lekker en nuttig zijn, maar er gaat toch echt niets boven het echte contact. Ook die dynamiek van afwisseling in je omgeving is wel echt duidelijk. Maar daarnaast heeft dit jaar me ook extra geleerd hoe belangrijk de thematiek van ons museum is. Wij gaan over de rol van journalistiek en met de hoeveelheid nepnieuws en desinformatie die je tegenwoordig voorbij ziet komen, is het voor mij cruciaal dat mensen weten waar berichten vandaan komen en dat we vooral in open dialoog met elkaar blijven hierover. Hoe meer we online contact hebben, hoe minder de echte verbinding is. Daar schrik ik soms wel van. Dus ik vind het geweldig dat wij als museum een belangrijke rol kunnen vervullen in dit actuele thema door de tentoonstellingen en onze programmering.”

Sinds 2019 zijn jullie nauw gaan samenwerken met het Museum van Communicatie, zou je kunnen vertellen hoe dat eruitzag voor corona is begonnen?

“Ja, in de zomer van 2019 zijn we een bestuurlijke samenwerking aangegaan tussen het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en het voormalige Museum voor Communicatie (COMM). We hebben de naam van COMM omgedoopt in Beeld en Geluid Den Haag en zijn eigenlijk als een soort start-up helemaal opnieuw begonnen. Een nieuwe missie, nieuwe uitstraling, nieuwe activiteiten én een nieuwe tentoonstelling. Dat was een ontzettend leuk traject waarin we de kennis en achtergrond van het oude museum combineerden met de missie en kennis uit Hilversum om zo tot een nieuw museum te komen. Heel tof en leerzaam om zo’n traject te doorlopen, met een hele mooie uitkomst van een museum over een heel actueel én Haags thema, waarbij we de collecties van beide instellingen laten zien, veel doen aan educatieve workshops en boeiende programmering, naast het voortzetten van ons succesvolle zakelijke aanbod voor vergaderingen en events. En nu dus ook webinars.”

Hoe ziet een ‘coronaproof’ museum er voor jou uit?

“Dat is deels natuurlijk heel pragmatisch; tijdsloten, online kaartverkoop, desinfectiemiddelen, looproutes en het uitdelen van ‘touchpennen’ om touchscreens mee te bedienen. Maar coronoaproof zijn gaat juist ook heel sterk over het geven van een veilig gevoel aan je bezoeker. Dus de hospitality is daarbij essentieel. Alle medewerkers dragen mondkapjes en houden afstand, en begeleiden bezoekers in hun bezoek aan ons pand en met welke regels er gelden. Daarnaast doen wij uiteraard.”

Wat wil je meegeven aan iedereen?

“‘Keep an open mind’. Helemaal nu we minder contact hebben met elkaar is het belangrijk om niet vast te komen te zitten in je eigen comfortzone en denkwereld. Dus ontdek eens wat nieuws, sta open voor andere meningen en volg misschien eens een leuke online lezing! “

GoodDay-Hospitality-Services

In the Spotlight

Direct contact

Doe mee en/of lees de pre, tijdens en post corona gesprekken

In tijden van verandering valt veel te leren. Op afstand zoeken naar verbinding is nieuw, maar met onze creativiteit en saamhorigheid gaan we ook hierin slagen.
Het contact met onze opdrachtgevers en werknemers wordt enorm gemist. Gelukkig zoeken we elkaar regelmatig op via video calls. We zijn benieuwd hoe het hen vergaat. Wat zijn hun ervaringen en hoe beleven zij deze periode in corona tijd, maar ook hoe gaat de organisatie of het leven eruit zien post corona. Mooie gesprekken met waardevolle nieuwe inzichten.

Wil jij ook jouw inzichten, belevingen met ons delen? Neem contact op en we staan klaar met een luisterend oor.