De waarde van een community voor organisaties

De waarde van een community

Door Covid missen we ons sociaal contact. Of dat nu thuis is of op werk, de behoefte wordt met de dag groter. Het bouwen van een community draagt zeker bij aan het intensiveren van dit sociale contact, zoals ook kennisdeling en samenwerken met elkaar gestimuleerd wordt.
Samen weet je gewoon echt meer. Samenwerken op afstand gaat prima. Wel komen we steeds meer tot de conclusie dat we de echte verbinding en sociale interactie missen om energiek en creatief te kunnen blijven. Mensen zijn nu eenmaal sociale wezens. We hebben allemaal behoefte aan verbinding, erkenning, ontwikkeling en zingeving. Ergens bij horen en bijdragen! Samen iets bedenken, creëren en verder komen. Duurzame connecties maken. En dat is nu precies wat een community kan stimuleren!

Een community, wat is dat ?

Een community zien wij als een groep mensen en/ of organisaties die intrinsiek verbonden zijn door een gemeenschappelijke deler, zoals bijvoorbeeld een interesse, uitdaging, ambitie of situatie enz. Je zou kunnen zeggen dat de community een denkbeeldige bubbel is waarin een groep zich beweegt. Elke community heeft een eigen hoger doel en de community-leden hebben een gedeeld belang. Dat gedeelde belang maakt dat ze onderling meer verbonden zijn, zich betrokken voelen en daardoor makkelijk met elkaar delen en voor elkaar openstaan. Communityleden helpen elkaars doelen en dromen te realiseren. Door deze mensen bij elkaar te brengen, zie je vaak dat er iets magisch ontstaat.

Wat biedt een community?

Een community heeft veel te bieden. Een gevoel van verbondenheid, erkenning en herkenning. Deelname aan een community is interessant als je van de ander kan leren en jij zelf ook zaken deelt die voor de ander boeiend en nieuw kunnen zijn. Je moet je kunnen identificeren met de community, met de groep dus. Bijdragen vanuit kennis, inzicht, passie en ervaring. De verbondenheid, (h) erkenning en groei geven energie. En samen is vaak gewoon ook leuker!
Je wint er ook tijd mee. De inbox van jouw mail wordt leger, omdat in de community de vragen al beantwoord zijn. Daarnaast werk je (onbewust) op deze manier ook aan het versterken van de content van jouw organisatie.

Leuke voorbeelden van communities

De sociale marketingcampagne van Oreo Cookie voor hun 100ste verjaardag. Ze creëerden een campagne genaamd de “Oreo Daily Twist”, waar 100 stuks inhoud werden gemaakt in 100 dagen. Het bedrijf zou elke dag luisteren naar de creatieve spelen van de gemeenschap op de Oreo-cookie. Elke dag om 18 uur kiest het bedrijf een stukje inhoud en archiveert het op de Oreo-cookie ‘online hub’. Ze kwamen met creatieve PR, waardoor ze hun pers in elke belangrijke nieuwsuitzending en talkhow inclusief Real Time met Bill Maher, Jimmy Kimmel Live en The Colbert Report verzamelden.
Het leverde 230 miljoen indrukken en 430 miljoen weergaven op Facebook. Dit is een goed voorbeeld van hoe mensen willen bijdragen, plezier hebben en daarvoor worden erkend.

Wanneer je een sterke community gebouwd hebt, zie je dat er fans ontstaan van jouw product of dienst. Ook als voetbalsupporter ben jij fan van een dienst: het bekijken van wedstrijden van jouw voetbalclub.
In dit geval worden de liefhebbers van de dienst tot elkaar gebracht in een stadion, en niet online op een forum. Klinkt misschien raar, maar ook dit is een stukje community building.
Maar denk ook bijvoorbeeld aan Apple fans die samenkomen om s’ nachts de nieuwste IPhone te kopen. Deze mensen voelen zich verbonden doordat zij samen kamperen voor de winkel. Dit is voor de Apple fans één van de plekken waar zij hun ervaringen en interesses met elkaar kunnen delen en waardoor de community intact blijft.

Community gebouwen

Omdat we door Covid en goede technologie versneld overal kunnen werken is het belangrijk dat werken op kantoor meerwaarde heeft. Een (multi-tenant) gebouw moet dus meer bieden dan alleen een plek om te werken. Een duidelijke propositie, aantrekkelijke faciliteiten en services en een bruisende dynamiek dragen daar aan bij. Iets wat je thuis en op afstand mist. Facility management en real estate kunnen bijdragen aan het creëren van een community in een gebouw. Maak een gebouw aantrekkelijker door mensen en/of organisaties binnen een bepaalde branche of rond een specifiek thema bij elkaar te brengen. Zo kun je denken aan het samenbrengen van mensen en/of partijen, die allen vanuit eigen perspectief bijvoorbeeld bezig zijn met duurzaamheid, technologische innovaties of andere innovaties. Huurders en bezoekers moeten iets aan elkaar hebben, elkaar inspireren en/of aanvullen. Een gebouw gaat als een magneet functioneren als er een bepaalde dynamiek ontstaat waar mensen onderdeel van willen zijn, een community waar ze bij willen horen.

Working communities

Community building kan een grote rol spelen in hybride werken. Een community is een soort denkbeeldige ballon om alle medewerkers heen, waar ze dan ook leven of werken. Het gaat er namelijk niet om waar je iets doet, maar wat je gezamenlijk doet en bereikt. Zorg dat medewerkers zich verbonden blijven voelen met de ambities en cultuur van de organisatie, zgn culture hub. Kantoor is de meest tastbare vorm van wat een organisatie wil zijn en uitstralen naar medewerkers, partners en klanten. Laat cultuur en DNA hier extra voelbaar zijn. Creëer eventueel ook ‘hubs’ die uitnodigend, goed werkend, veilig, groen en gezond zijn. Vergelijkbaar met retail kantoren, waarbij winkels de plek zijn om producten te ervaren, om met ervaringsdeskundigen te praten en het DNA en de ‘brand’ op te snuiven, ontwikkelen kantoren in de toekomst zich ook zo. ACTIVATIE De fysieke werkomgeving reikt verder dan kantoor. Zorg daarom voor goede digitale tools die onderlinge verbinding, communicatie en samenwerking stimuleren. Maak afspraken over hoe je met elkaar gaat samenwerken, fysiek en digitaal. En ontwikkel een programmering met (hybride) activiteiten die verbindt en die aansluit bij de ambities en normen en waarden van je organisatie. Activeer, faciliteer en stimuleer interactie binnen jouw community. Creëer een hechte en actieve community. Dan houdt je mensen betrokken en verbonden. Een mooie kans voor FM, RE, HR, IT en communicatie om gezamenlijk aantrekkelijke communities te creëren voor de medewerkers van jouw organisatie, ook post-covid! De rol van community manager is daarbij een must! Is de community manager de facility manager van de toekomst?

De community manager verbindt en brengt mensen, organisaties, kennis en inspiratie bij elkaar. Dat begint bij luisteren, mensen en organisaties leren kennen, weten wat hen drijft en hen op basis van gemeenschappelijke en aanvullende kenmerken bij elkaar brengen. Zo kan een community manager een programmering ontwikkelen om mensen en organisaties op thema bij elkaar te brengen. Of juist mensen en organisaties die actief zijn op hetzelfde vlak, maar wel aanvullend zijn uitnodigen in een gebouw. Verbindingen ontstaan namelijk niet vanzelf. Zoek jij bijvoorbeeld nu we op afstand werken nog contact met collega’s buiten je (project)team? Tijdens de koffie kom je ze niet meer spontaan tegen. Die innovatieve en creatieve ideeën die wellicht ontstonden bij spontane ontmoetingen moeten nu gefaciliteerd en gestimuleerd worden! Precies dat is waar de community manager een rol speelt. En alles wat je aandacht geeft groeit.

Voorbeelden van communities

  1. Community of practice
    Hierbij zijn gedeelde competenties of ambities het uitgangspunt. Een goed voorbeeld hiervan is deze community, Frankwatching.
  2. Community of interest
    Bij dit type community is een gemeenschappelijke interesse of fascinatie tussen deelnemers het uitgangspunt. Voorbeeld Gastvrijheidinbedrijf.nl
  3. Community of action
    De deelnemers vinden elkaar in de idealen die ze delen en de actiebereidheid om daarvoor iets te veranderen. Zo is er in Utrecht een actiegroep tegen de verbreding van de A27.
  4. Community of location
    Hierbij is de plek waar je woont of werkt leidend. Samen draag je zorg voor de directe leefomgeving. Denk bijvoorbeeld aan Nextdoor.
  5. Community of circumstance
    Mensen die zich in eenzelfde omstandigheid of levensfase bevinden. Praktische tips of bijvoorbeeld emotionele steun wordt hier vaak uitgewisseld. Denk aan de community kanker.nl.
  6. Community of purpose
    Een groep mensen die een gezamenlijk doel hebben om te behalen. Denk aan een Drupalcommunity of Wikipedia.
  7. Supportcommunity
    Een community waarbij de leden vooral hulp zoekt bij het oplossen van een probleem. Meestal is er een kortstondige verbinding. Denk hierbij aan het serviceplatform van Eneco.

GoodDay is achter de schermen hard bezig aan het bouwen van een community waar passie voor het vak Hospitality centraal staat op gebied van events, horeca, gebouwen en receptie serviceverlening.
Het belooft een krachtige community te worden waar talenten centraal staan.
Half mei staat de lancering gepland, stay tuned!